رفع معایب کولر اچ سی کراس

  • فروشگاه آنلاین دیجی آپشن کار
  • ۱۱ مرداد ۹۸
  • 271 بازدید

بررسی اجمالی کولر H30cross

به مجموعه کولر H30 از لحاظ میزان سرمایش میتوان نمره قبولی داد و در صورتی که مشکل فنی نداشته باشد سرمایش سیستم قابل قبول میباشد

اما از ایرادات شایع سیستم کولر H30 میتوان به صدای ناهنجار (بوق کشتی ) اشاره کرد که در بعضی از H30 ها وجود دارد !

این مشکل خاص خودرو H30cross نیست و در دیگر خودرو ها نیز بعضا دیده میشود که سه دلیل شایع این مشکل را در زیر بررسی میکنیم :

۱ – کیفیت پایین شیر انبساط کولر که بعد از داخلی سازی H30 از نمونه ایرانی استفاده میشود

شیر انبساط H30 در نمونه های اولیه از برند مطرح VALEO بود که با داخلی سازی کیفیت آن به شدت افت کرده است

ضمنا این قطعه H30 با ۲۰۶ مشترک میباشد.

۲ – زیاد بودن گاز کولر که طبق تجربه اعضای باشگاه H30cross سواران بعضا کار ساز بوده است
برای این کار باید گاز کولر را از طریق سوپاپ های مربوطه مقداری کم کرد
بهتر از این کار توسط باطری ساز یا کولر ساز انجام شود

۳- کیفیت پایین گاز کولر که در این مورد میتوان با تعویض گاز کولر با نوع مرغوب مشکل حل میشود

البته خود شرکت برای رفع این مشکل اذعان دارد طبق اطلاعیه فنی باید شیر انبساط کولر تعویض گردد و شامل گارانتی میباشد

مورد بعدی که باعث گله مندی از سیستم کولر H30 میشود کپ کردن یا مکث در حرکت از حالت سکون زمان روشن بودن کولر میباشد که بعضا آزار دهنده میباشد

اما مهمترین دلیل این مشکل مربوط به نرم افزار ECU خودرو در نمونه های ۷.۴.۴ Bosch(تولیدات تا تیرماه ۹۷ ) میباشد
در واقع این مشکل ذاتی ecu های بوش ۷.۴.۴ بوده به طوری که ۲۰۶ های موتور TU5 قبل سال ۱۳۸۴ که از همین نوع ECU استفاده شده است نیز مشکل کپ شدید با کولر رو دارند اما در H30cross به دو دلیل این مشکل شدیتر نیز شده !!
اولین مورد اتوماتیک بودن H30cross و دومی ECU 7.4.4 متناسب برای استاندارد یورو ۳ میباشد اما در H30cross با تغییرات نرم افزاری استاندارد یورو ۴ را پاس میکند که همین مورد نیاز به سوخت با اکتان بالا رو به شدت بیشتر کرده ! که نبود بنزین سوپر با اکتان بالا و اتوماتیک بودن H30 این کپ کولر رو شدید تر میکند !

تا به امروز شرکت ایرانخورو هیچ بروز رسانی یا فراخوانی برای این مشکل اعلام نکرده و H30 های بوش ۷.۴.۴ همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند !!!
برای بهبود این وضعیت بنزین سوپر با کیفیت میتواند تا مقداری این تاخیر را کاهش دهد اما راه حل کاملی نیست !

برای مرتفع کردن کامل مشکل بر اساس تجربه اعضای باشگاه H30cross سواران ریمپ ECU در مراکز تخصصی این مشکل را تا حد زیادی رفع میکند و باعث عکس العمل سریعتر پدال گاز با کولر روشن میشود ( این مورد توسط باشگاه H30CROSS سواران تایید یا تکذیب نمیشود)

روش پیشنهادی برای دور زدن این مشکل :

در خودرو های اتوماتیک زمانی که دنده در وضعیت D میباشد با رها کردن پدال ترمز خودرو به آرامی حرکت میکند برای دور زدن این مشکل پدال ترمز رو رها کنید و اجازه دهید خودرو شروع به حرکت کند سپس پدال گاز را فشار دهید تا خودرو با کولر روشن وارد حالت کپ و تاخیر گاز شدید نشود

اما مثلا زمان توقف در پشت چراغ قرمز چنانچه به محض رها کردن پدال ترمز شروع به گاز دادن کنید خودرو کپ کرده و میل به حرکت سریع ندارد !

در سال ۹۷ خودرو H30cross برای پاس کردن استاندارد یورو۵ از تولیدات تیر ماه ۹۷ به بعد مجهز به سیستم مدیریت موتور Bosch 7.8.8 شد که با ECU 7.8.8 به دلیل بهبود نرم افزار دیگر خبری از کپ کردن زمان کولر روشن وجود ندارد و عملکرد خودرو با کولر سریعتر و بهتر شده است

اما ممکن است این سوال برایمان پیش بیاید که آیا امکان تغییر ECU 7.4.4 به ECU 7.8.8 وجود دارد ؟!
جواب سوال منفی است چون همراه با تغییر ECU ، پدال گاز ، دست سیم موتور ، دسته سیم سیستم تهویه خودرو نیز تغییر داشته که تعویص ECU رو تقریبا غیر ممکن میکند !

نظرات
فروش لوازم جانبی و قطعات خودرو
0