۰۲۱۷۷۴۷۹۹۴۳

۸ خطای بسیارخطرناک در نگهداری و سرویس خودرو

۸ خطای بسیارخطرناک در نگهداری و سرویس خودرو

۸ خطای بسیارخطرناک در نگهداری و سرویس خودرو

۸ خطای بسیارخطرناک در نگهداری و سرویس خودرو

همانطور که انتظار می رود یک خودروی سالم با کارکرد طبیعی نیاز به توجه زیادی ندارد اما به طور معقول اکثر رانندگان که بخاطر بی توجهی به مشکلات به ظاهر ساده ای که پیش می آید مقصر هستند.
زمانی که مشکل خودرو به موقع و به درستی حل نشود شرایط بدتر و اغلب مرگبار خواهد شد.
امروزه افراد DIY(مخفف Do it yourself)کسانی که تمایل به انجام کارهای فنی دارند فقط از پس کارهای ساده برمی آیند،افراد دوره دیده که درسطح بالای افرادDIYقراردارند ،درحدی که سرویس های دوره ای خودرو یا عیب یابی بادستگاه دیاگ را انجام دهند فعالیت میکنند درچنین حالتی عدم توجه به نکات ساده و مهم درحین انجام کار،حوادث جدی و قابل توجه را به دنبال دارد
دراینجا به ۸ اشتباه بسیار خطرناک اشاره میکنیم که رعایت آنها می تواند ازخسارت های مالی و جانی زیادی جلوگیری کند.

۱_کسب صحت از کارکرد لامپ نو پس از تعویض
تعویض لامپ های خودرو هم ساده و هم قابل انجام ازجانب خودمان می باشد
بادو روش می توان سالم بودن لامپ های خودرو را کنترل کرد
روش اول در رابطه با لامپ های نور پایین و بالا صدق میکند که میتوان درشب از صحت عملکرد آنها مطلع شد
روش دوم با توجه به اینکه سوختن لامپ های ترمز،چراغ های راهنما و لامپ های عقب به راحتی قابل تشخیص نیستند ،بنابراین گاهی وقت ها باید آنها را چک و درصورت نیاز تعویض کرد.
نکته ی ساده و مهم در این مورد کسب اطمینان خاطر از صحت لامپ ها در خودرو قبل از رانندگی می باشد
زیرا عدم رعایت این نکته دید شمارا
نسب به خودروهای دیگر و یا دید آنهارانسبت به شما کاهش می دهد دراین صورت خطر وقوع تصادف وجود دارد.

۲_نحوه صحیح باتری به باتری کردن
اولین نکته ی قابل توجه داشتن اطلاعات کافی در باتری به باتری کردن می باشد
زیرا استفاده ی نادرست از کابل باتری به باتری خطر برق گرفتگی حتی آتش سوزی رابه وجود می آورد.
برای انجام این کار باید از مکان های شلوغ و ترافیک دور باشید، از عینک محافظ چشم استفاده کنید و زمانی که دو خودروی مورد نظر در فاصله ی نزدیک هم قراردارند توجه داشته باشید که قبل از وصل کردن کابل ها سوییچ هردوخودرو کاملا بسته باشد،از طرفی دیگر با رعایت عدم تماس کابل ها به دیگر قسمت های خودرو خطر اتصالی به حداقل می رسد.
با اطمینان از رعایت نکات گفته شده یکی از کابل هارو به قطب منفی باتری سالم و سردیگر آن را به اتصال بدنه منفی(معمولا روی شاسی یاگیربکس )خودرویی که باتری آن معیوب است متصل کنید،قطب های مثبت هردو باتری را بااستفاده از کابل دوم به یکدیگر متصل کنید.
درصورت باتری به باتری کردن اگر خودروی معیوب روشن نشود از استارت زدن مداوم خودداری کنید چون این کار باعث آسیب رساندن به باتری سالم خودروی دیگر می شود، درچنین شرایطی مشکل خودرو به باتری مربوط نمی شود.

۳_تعمیرات برقی
اساساًقطع کردن منبع برق ابتدایی و مهم ترین نکته درانجام کارهای برقی، درهرمکانی می باشد که درمورد خودرو نیز این اصل صدق می کند بنابراین قبل از انجام تعمیرات برقی حتماخودروی خود را خاموش کنید
هرچند جریان برق خودرو به اندازه ای نیست که به انسان آسیب جدی برساند اما احتیاط همیشه شرط عقل می باشد.
ساده ترین اتفاق زمانی که فشار بیش از حدبه سیم کشی خودرو یا اجزای برقی آن وارد شود سوختن فیوز ها است.
زمان کارترجیحا از ابزارهایی استفاده کنید که قسمت تماس آنها با دست از مواد عایق مانند لاستیک باشد.
خودروهای هایبرید ولتاژ بسیاربالایی دارند بنابراین آسیب ناشی از برق گرفتگی در این خودروها بسیار بیشتر از باتری های معمولی است .
درنتیجه انجام کارهای برقی پیچیده مستلزم مراجعه به متخصص برق خودرو می باشد.

۴_رانندگی باتایرهای فرسوده ارزش ریسک کردن را ندارد:
سن تایرهای خودرو را می توان بااستفاده از اعداد حک شده روی آن مشخص کرد که درصورت مطلع نبودن از میزان کارکرد تایرهای خود و یا خریدن خودروی کارکرده احتمالا به تایرهای نو نیاز دارید.
هرچند ظاهر خوب و آج کافی داشته باشد توجه به این نکته که ممکن است عمر تایرها بالا و یا بافت های درونی فاسد باشد درنظرقراردادن ظاهر خوب را کاهش می دهد ولی حتی ترک های ریز موجود در سطح تایر استحکام ساختاری و عملکرد راکاهش می دهد.
زمانی که لاستیک درقسمت تماس بافت های درونی باآج پاره شود آج از تسمه های فولادی جدا می شود

۵_از ریختن مواد چرب روی دیسک یالنت هنگام گریس کاری سیستم ترمز خودداری کنید:
افراد ناشی برای تعویض لنت یا تعمیرات سیستم ترمز بهتر است به مکانیک مراجعه کنندزیرادرصورت رخ دادن هرگونه اشتباه عواقب جدی را به دنبال دارد.
ترمز خودرو در اثر اصطکاک بین لنت و دیسک عمل می کند، این مقدار اصطکاک بسیار بالاست.
زمانی که پدال ترمز رافشار می دهید و یا پا روی آن می کوبید لنت و دیسک با فشار به یکدیگر می چسبند درنتیجه سرعت چرخ ها را کاهش می دهند و یا خودرو متوقف می شود.

قطعا قطعات متحرک خودرو که درایجاد اصطکاک بسیار بالا نقش دارند به گریس کاری نیاز دارند تا گیر نکنند دراین صورت باید از گریس مخصوص ترمز استفاده کنید تا تمام قطعات به بهترین نحو عمل کنند .
نکته ی حائز اهمیت درگریس کاری این است که بایدتوجه زیادی داشته باشید تا روغن یا گریس روی لنت یادیسک ترمزها نریزد زیرا باعث از کار افتادن ترمز ها طی ازبین رفتن اصطکاک می شود.

۶_پیچ های چرخ را تا اندازه ی مناسب سفت کنید :
با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو می توانید پیچ های چرخ هارا باگشتاور مناسب سفت کنید.
این کار ساده نیست و دقت زیادی می خواهد زیرا بیش از حدسفت کردن پیچ ها به اندازه ی شل بستن آنها خطرناک است.
اکثر افراد بااستفاده ازآچاربادی اغلب پیچ هارا بیش از حدسفت می کنند دراین حالت بهترین ابزار برای انجام این کار آچار تورک متر می باشد

۷_مایعات تخلیه شده را جایگزین کنید:
نقش بسیار مهم مایعات و سیالات درکارکرد خودرو به اندازه ای است که اگر هریک از مایعات حذف شود آسیب جدی به خودرو وارد می کند.
گیربکس،قطعات موتور،سیستم هیدرولیک فرمان و سیستم ترمز به روغن نیاز دارند.
روغن موتور فشار لازم داخل سیستم را ایجاد می کند ،سیال خنک کننده دمای موتور را تنظیم می کند.
خطری که تعویض روغن موتور یا گیربکس بدون مراجعه به تعویض روغنی هرچند باوجود تجهیزات کافی و مکان مناسب بدنبال دارد این است که فراموش کنید دوباره روغن نو داخل موتور بریزید و اقدام به روشن کردن خودرو کنید؛بنابراین ضروری است قبل از استارت زدن گیج روغن را چک کنید .
نکته ی دیگر این است که سفت کردن فیلتر روغن (فقط با دست نه با آچار)را فراموش نکنیدکه دراین صورت احتمال نشتی روغن و آتش سوزی را به صفر می رسانید.

۸_به چراغ های اخطار توجه کنید:
آشنایی با تمامی چراغ های اخطار امری ضروری است. زیرا بی توجهی به آنها در کوتاه مدت ممکن است کم هزینه و بی خطر باشد ولی در دراز مدت هزینه ی سنگینی را به دنبال دارد.
فراخوان هایی وجود دارد که توجه به آنها مزایایی برای بعضی خودروها دارد مانند سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه ها فراخوان مربوط به مشکلات فنی جدی ،خطر آتش سوزی و …را اعلام می کند.

دیدگاه‌های کاربران

۸ خطای بسیارخطرناک در نگهداری و سرویس خودرو

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد