۰۲۱۷۷۴۷۹۹۴۳

سیستم ترمز EBD چیست ؟

سیستم ebd

سیستم ترمز EBD چیست ؟

ویژگیهای سیستم ترمز EBD چیست ؟

خودرو از سیستم مختلف تشکیل شده و هر یک وظیفه ای خاص دارد  یکی از این اجزا  سیستم ترمز EBD است , این سیستم نیروی ترمز را در چرخ های خودرو متناسب با وزنی که روی هر چرخ قرار دارد وارد می کند و بدین طریق مسافت طی شده در ترمز گیری را کاهش می دهد .

  • سیستم ترمز EBD چیست و چگونه عمل کند ؟
  • ۴ کاربرد مهم سیستم EBD
  • اجزای سیستم EBD
  • تفاوت ebdو esp
  • تفاوت ebdو abs
  • علت روشن شدن چراغ abd

سیستم ترمز EBD چیست و چگونه عمل می کند ؟

سیستم ترمز EBD مخفف عبارت Electronic Brake Force Distribotion بوده و طراحی آن به گونه ای که می تواند میزان وزن وارد شده به چرخ ها را تشخیص دهد و خودرو را در مسافت کمتری متوقف کند .

زمان ترمز گیری های حساس در خودروهایی که فاقد این سیستم هستند , سیستم ترمز عملکرد صحیحی نخواهد داشت و نمی تواند خودرو را در کوتاه ترین مسافت متوقف کند بنابراین احتمال تصادف بالاست , یعنی خودروهایی که مجهز به ای بی اس هستندمی توانند abd نیز داشته باشند  سیستم ebd بر روی سیستم abs نصب می شود این سیستم این قابلیت را دارد که هنگام ترمز گیری با استفاده از سنسور سرعت به کاررفته بر روی چرخ میزان بار قرار گرفته بر روی هر چرخ را محاسبه و متناسب با آن از طریق ماژول نیروی ترمز , با فشارهای مختلف روغن ترمز را به چرخ ها منتقل کند و در شرایطی که نیروهای مختلف به چرخ ها اعمال می شود , بخش کنترلی می تواند نیروهای ترمزی مختلف را به چرخ ها داده و این تقسیم نیرو را تنظیم کند و در نتیجه اصطکاک کمتر چرخ ها باعث تعادل خودرو در مسیر حرکت شده و از مسیر خارج نمی شود .

لیست قیمت لوازم  جانبی و آپشن های شاهین

۴ کاربرد مهم سیستم EBD

  • حفظ پایداری خودرو در پیچ ها و هنگام دور زدن
  • توزیع الکترونیکی نیرو بر روی چرخ ها در مسیرهای لغزنده و جاده های دارای برف و یخ
  • ترمز به هنگام سفر با بار و مسافر
  • استفاده در شرایط عادی رانندگی

اجزای سیستم EBD

سنسورهای سرعت :

سنسورهای سرعت , سرعت خودرو و دور در دقیقه را محاسبه می کنند , داده های تولید شده در هر دو باید مطابقت داشته باشند در غیر این صورت لغزش اتفاق می افتد , نقش سنسورها تعیین شانس از دست دادن کنترل و ارائه هشدار از طریق ebdاست .

واحد کنترل الکترونیکی :

داده های مربوط به سرعت در هر چرخ از طریق سنسورها تولید و به واحد کنترل الکتریکی داده می شود , ای سی یو نسبت لغزش را تعیین و زمانی که نسبت لغزش را محاسبه می کند به تعدیل کننده های نیروی ترمز سیگنال می دهد تا تعادل را حفظ کنند .

فروش اینترنتی آپشن ها و لوازم ساینا

تعدیل کننده های نیروی ترمز :

وظیفه این جزء این است که روغن ترمز را به داخل خطوط ترمز پمپ می کنند و سیلندرها را فعال می کنند تا لنت های ترمز را به چرخ فشار دهند , ای بی دی نیروی اعمال شده به هر چرخ را تنظیم می کند .

سنسور انحراف :

بیشتر خودروهای  ebdسنسور انحراف دارند که هنگام چرخش خودرو چرخش  را تشخیص می دهد , این را می توان با استفاده از سنسور زاویه فرمان برای تشخیص بیش فرمانی یا کم فرمانی با زاویه فرمان مقایسه کرد , ای بی دی می تواند با فعال کردن یکی ترمز های عقب فرمان را اصلاح کند .

تفاوت ebd و esp

برنامه esp یک برنامه الکترونیکی برای پایداری خودرو است و ارتباطی با سیستم ترمز ندارد , عملکرد ان بدین شکل است که هنگام دور زدن در پیچ ها با سرعت بالا به حفظ و پایداری خودرو کمک می کند و اما ebd زمانی فعال می شود که ترمز گرفته شود اما برنامه esp در شرایطی خاصی بدون نیاز به ترمز گرفتن روی چرخ ها تأثیر می گذارد .

تفاوت EBDو abs

 در صورتی که خودرویی دارای سیستم ترمز EBDباشد مطمئنا مجهز به abs نیز است و اگر خودرویی abs نداشته باشد نمی توان ان را به سیستم abd مجهز کرد و نیز اینکه abs از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز شدید جلوگیری می کند اما ebdاین امکان را می دهد تا هر چرخ مقدار مناسبی نیروی ترمز را دریافت نموده و بر کشش وسیله نقلیه هنگام رانندگی می افزاید .

علت روشن شدن چراغ ebd

خرابی سیستم  ترمز EBDباعث مختلف شدن ترمز گیری در مواقع اضطراری می شود از جمله دلایل خرابی ebdآسیب دیدن سنسور چرخ به دلیل آلودگی و رطوبت است که با روشن شدن چراغ هشدار روی داشبورد خود را نشان می دهد .

فروش اینترنتی آپشن های کوییک همراه با نصب در محل

دیدگاه‌های کاربران

سیستم ترمز EBD چیست ؟

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد