۰۲۱۷۷۴۷۹۹۴۳

علائم خرابی پمپ روغن ماشین

علائم خربی پمپ روغن

علائم خرابی پمپ روغن ماشین

علائم خرابی پمپ روغن (اویل پمپ )

پیشرانه خودرو برای به حرکت درآوردن قطعات متحرک خود , جلوگیری از فرسایش آنها , کاهش بخش گرمایی موتور و جمع آوری گرد و غبار نیازمند روغن است ؛ روغن مورد نیاز توسط سیستم روانکاری میان اجزای مختلف موتور به گردش در می آید یکی از مهم ترین اجزاء در سیستم روانکاری خودرو اویل پمپ و یا همان پمپ روغن است به طوریکه در صورت خرابی این قطعه تمام سیستم از کار می افتد و قطعات فلزی موتور دیگر دسترسی به روغن نداشته و آسیب می بینند در ادامه بیشتر به معرفی اویل پمپ و نقش پمپ روغن در خودرو می پردازیم .

  • پمپ روغن خودرو چیست ؟
  • نقش پمپ روغن در خودرو چیست ؟
  • نحوه عملکرد پمپ روغن خودرو
  • انواع پمپ روغن خودرو
  • علایم خرابی پمپ روغن چیست ؟
  • زمان تعویض اویل پمپ
  • چرا اویل پمپ خراب می شود ؟

لیست  قیمت لوازم فابریک کوییک

پمپ روغن خودرو چیست ؟

پمپ روغن از جمله قطعات موتور بوده و وسیله مکانیکی برای انتقال دادن روغن موتور به قطعات متحرکی اعم از یاتاقان , پیستون و سوپاپ است که مانع از فرسایش این قطعات می شود اویل پمپ مهمترین قسمت برای روغن کاری موتور است که باید به درستی صورت گیرد تا موتور با مشکل مواجه نشود .اجزای تشکیل دهنده اویل پمپ شامل پوسته , چرخ دنده هرز گرد , روتور داخلی , روتور خارجی , چرخ دنده محرک , فنر روغن , پلانجر , محور اصلی و محور هرزگرد است .

نقش پمپ روغن در خودرو چیست ؟

در رابطه با این سؤال که نقش پمپ روغن در خودرو چیست ؟ باید گفت مهم ترین وظایف اویل پمپ شامل ؛ روغن رسانی به قطعات اصلی و تحت فشار خودرو , روانکاری قطعات موتور , رساندن روغن موتور توسط شلنگ به دیگر قطعات ؛ حفظ گردش روغن موتور و اینکه به کمک اویل پمپ روغن داغ به روغن خنک کننده موجود در مخزن بر می گردد .

نحوه عملکرد پمپ روغن خودرو

نحوه عملکرد پمپ روغن بدین صورت است که انواع مختلفی داشته و می توانند کارایی متفاوتی داشه باشند اما معمولا از اویل پمپ برای موتور اتومبیل ها استفاده می شود هنگامی که موتور در حال کار کردن است سطح اصطکاک بسیار زیادی میان رینگ های پیستون و سیلندرها به وجود می آید در صورتی که این سطح اصطکاک توسط روان کننده لغزنده نشود موجب از بین رفتن پیستون و سیلندر شده و آنها قفل می شوند .

انواع  پمپ روغن

پمپ روغن روتوری :

این نوع دارای چرخ دنده داخلی بوده که روتوری داخلی نسبت به روتوری خارجی یک لوب کمتر داشته که کمی دورتر از مرکز روتوری خارجی نصب شده است همین دلیل نیز موجب روتوری خارجی ۸۰ درصد از سرعت روتوری داخلی بچرخد .

خرید آنلاین لوازم ساینا

پمپ روغن سوزنی :

این نوع از پر استفاده ترین اویل پمپ های موتور سیکلت بوده که در این نوع پمپ روغن توسط پلانجر و فنر بیرون فرستاده می شود .

پمپ روغن دنده ای :

این مدل متشکل از دو چرخ دنده بوده که هر دو قطری مساوی دارند این چرخ دنده ها قدرت خود را از میل لنگ میگیرند و یکی از هرزگرد بوده و دیگری روی محور اصلی می چرخدچرخ دنده قرار گرفته در محور اصلی به کمک لوله ورودی موجب مکش می شود و روغن را به درون پمپ می کشد پس از آن روغن توسط میله خروجی به قطعاتی می رود که به روغن نیازمند هستند .

علایم خرابی پمپ روغن چیست ؟

  • روشن شدن چراغ روغن
  • افزایش دمای موتور
  • شنیدن شدن صدای سوپاپ
  • سر و صدای زیاد پمپ روغن

زمان تعویض اویل پمپ

گفتیم که اویل پمپ یا پمپ روغن وسیله ای است که درون بلوک سیلندر قرار داشته و نقش پمپ روغن در خودرو روانسازی و روغن کاری موتور می باشد اما چه زمانی نیاز به تعویض اویل پمپ است ؟ هنگامی که نشتی روغن مشاهده شود ؛ وجود خرابی در فشنگی روغن ؛ حرارت بیش از حد و داغ کردن موتور , مشاهده کثیف بودن پمپ روغن , فیلتر روغن مشکل داشته باشد و یا اینکه چرخ دنده ها , روتور و بدنه داخلی و خارجی ترک یا شکستگی دیده شود .

چرا اویل پمپ خراب می شود ؟

عواملی که موجب خرابی پمپ روغن خودرو می شود شامل ؛ بدون آب ماندن موتور , داغ کردن موتور , کثیف بودن فیلتر روغن یا کهنه بودن زیاد روغن , راندن موتور با سرعت های بسیار بالا به گونه ای که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود می باشد .

خرید آنلاین رینگ اسپرت
دیدگاه‌های کاربران

علائم خرابی پمپ روغن ماشین

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد