۰۲۱۷۷۴۷۹۹۴۳

علت خروج دود سیاه از اگزوز

علت خروج دود سیاه از اگزوز

علت خروج دود سیاه از اگزوز

علت خروج دود سیاه از اگزوز

اگزوز یکی از مهم ترین قطعات خودرو محسوب می شود که تقریبا می توان گفت همه با این قطعه آشنایی دارند اما شاید نسبت به عملکرد آن اطلاعات دقیقی نداشته باشنداین قطعه گازهایی که موقع احتراق سوخت در موتور خودرو تولید می شود را به انتهای خودرو منتقل می کند ؛ گازهای خروجی اگزوز نقش مهمی در آلودگی هوا دارند که از این میان می توان به کربن دی اکسید , کربن مونواکسید , انواع اکسیدهای نیتروژن , گوگرد دی اکسید , هیدروکربن ها و ذراتی مانند دوده های سیاه اشاره نمود این گاز ها سرطان زا بوده و استنشاق آنها به ریه آسیب می رساند یکی از رایج ترین مسائلی که کاربران با آن مواجه می شوند خروج دود سیاه از اگزوز است اما این دود به چه معناست و علت خروج دود سیاه از اگزوز چیست ؟

  • علت خروج دود سیاه از اگزوز و روش های رفع آن
  • علت خارج شدن دود آبی از اگزوز
  • علت خارج شدن دود سفید از اگزوز

لیست قیمت روز لوازم ساینا

علت خروج دود سیاه از اگزوز و روش های رفع آن

مسدود شدن فیلتر هوا :

از جمله مهم ترین علت خروج دود سیاه از اگزوز مسدود شدن و گرفتگی فیلتر هواست ؛ در صورت کثیف بودن فیلتر های خودروبنزین به شکل ناقص سوخته و مقداری از آن از اگزوز خارج می شودو منجر به آلودگی هوا می گرددبا تعویض به موقع فیلتر می توان از اختلال سیستم سوخت رسانیو انسداد ژیگلورهای کاربراتورو سوزن های انژکتور جلوگیری نمودو مانع از خسارات زیاد به موتور خودرو شدبه طور معمول فیلتر های هوا با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه هر ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر یک بار باید تعویض شوند .

راه حل

اگر مشکل زا مسدود شدن فیلتر است باید فیلتر را تعویض نمود

معیوب بودن انژکتور سوخت  :

هنگام عملکرد صحیح انژکتور سوخت به طور مساوی در سیلندر پخش می شود ؛ ممکن است که انژکتورهای معیوب به درستی بسته نشوند یا مسدود شوند که هر یک موجب مشکلاتی می شود در صورتی که سوخت بیشتر به سیلندر تزریق شود باعث غلیظ شدن موتور می شود در نتیجه هوای کافی در محفظه احتراق وجود ندارد و دود سیاه رنگ از اگزوز خارج می شود .

راه حل

رسوب های خاص از فرآیند احتراق می توانند در انزکتورهای سوخت تجمع نموده و مصرف سوخت کاهش یابد و دود سیاه دیده شود افوزدنی هایی با مواد شوینده وجود دارد که رسوبات را پاک می کند .

خراب شدن دریچه EGR :

دریچه EGR که با عنوان سیستم گردش مجدد گازهای اگزوز نیز شناخته می شودوظیفه دارد سطح اکسیدهای نیتروژن را در خروجی موتور خودروهاو به طور مشخص خودروهای دیزلی راتا حد امکان کاهش دهد ؛ این دریچه به مقدار دقیقی از گازهای خروجی اجازه می دهد تا مجدد وارد رودی سیستم شده و ترکیب شیمیایی هوا به موتور را تغییر دهد با گذشت زمان این قطعه دچار سایش و پارگی می شود زمانی که دریچه آسیب ببیند گازهای کافی در گردش نبودهو دود سیاه از اگزوز خارج می شود .

راه حل

در صورتی که اطلاعات اشتباهی توسط سنسور جریان هوای انبوه ارسال شود میزان زیادی سوخت در محفظه احتراق وجود دارد می توان سنسور را درون محفظه فیلترهوا پیدا نمود و در برخی موارد سنسور را تمیز و نصب نمود اما گاهی ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد .

مشکل در MAF :

وظیفه سنسور MAF این است که جریان هوای ورودی به موتور را ارزیابی نماید و توسط آن انژکتور می تواند عملکردی صحیح داشته و سوخت را به موقع تزریق نماید اما اگر این قطعه خراب شود سنسور اکسیژن دچار اشتباه شده و با وارد کردن بیش از اندازه سوخت به سیلندرها موجب خروج دود سیاه از اگزوز می شود .

راه حل :

اگر علت خروج دود سیاه مشکل در سنسور اکسیژن باشد باید آن را تعویض نمود .

خرید قطعات کوییک

آسیب دیدن شمع ها :

وظیفه شمع این است که ماشین به درستی استارت بخورد ؛ علت خروج دود سیاه از اگزوز در خودروهای دیزلی ممکن است خرابی شمع ها باشد ؛ خرابی این قطعه در خودرو  مشکل استارت خوردن اتومبیل را نیز در پی خواهد داشت .در برخی مدل ها تعویض شمع آسان است اما در برخی دیگر دشوار بوده و باید ماشین را به تعمیرگاه برد .

راه حل

در صورتی که مشکل از شمع هاست باید شمع ها را تعویض نمود .

رینگ پیستون های آسیب دیده :

وظیفه رینگ پیستون ها جلوگیری از نفوذ روغن موتور به محفظه احتراق است , از دیگر علت خارج شدن دود سیاه از اگزوز ساییدگی در رینگ پیستون است در صورت آسیب دین آن روغن موتور به محفظه احتراق نفوذ کرده دود مشکی خارج می شود .

راه حل

برای ترمیم رینگ پیستون می توان از احیاگر موتور با برند معتبر استفاده نمود .

علت خارج شدن دود آبی از اگزوز

علت خروج دود آبی از اگزوز به دلیل موتوری است که روغن زیادی می سوزاند این امر می تواند به دلیل فرسوده بودن اجزای موتور به ویژه مهر و موم سوپاپ ها , رینگ و… است ؛ در این صورت باید هر چه سریع تر قطعات تعویض شوند .

علت خارج شدن دود سفید از اگزوز

خروج دود سفید زمانی رخ می دهد که اتومبیل شما پارک شده و آب درون لوله وجود دارد زمانی که اتومبیل را روشن می کنید لوله اگزوز گرم شده و میعان به بخار تبدیل می شود در این مورد نگرانی وجئد ندارد زیرا با گرم شدن موتور از بین می رود .

قیمت لوازم اورجینال تیبا
دیدگاه‌های کاربران

علت خروج دود سیاه از اگزوز

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد