۰۲۱۷۷۴۷۹۹۴۳

اهمیت اتو لایت یا سنسور نور در خودرو

اتو لایت یا سنسور نور

اهمیت اتو لایت یا سنسور نور در خودرو

اهمیت اتولایت یا سنسور نور

از جمله آپشن های خودرو که نه تنها آپشن بلکه جزء ضروریات خودرو است , اتولایت است با توجه به اهمیت اتولایت یا سنسور نور ماشین اعم از افزایش ایمنی خودرو و ارتقاء سامانه برق اتومبیل سازمان استاندارد ایران به کاربردن آن برای محصولات تولید داخل را اجباری بر شمرد و عنوان کرده که خودروهای پر فروش ایرانی از سال ۱۴۰۲ به بعد باید به این آپشن مجهز شوند .

  • اتولایت چیست ؟
  • اهمیت اتولایت یا سنسور نور عقب
  • معایب اتولایت چیست ؟
  • سنسور نور خودرو چگونه کار می کند ؟
  • نحوه استفاده از اتولایت ماشین
لیست کامل لوازم و آپشن های کوییک

 اتولایت چیست ؟

اتولایت یا همان سنسور نور , سامانه روشنایی اتوماتیک اتومبیل است و می تواند بر اساس تغییرات و میزان نور محیط  به صورت کاملا خودکار , چراغ های خودرو را روشن یا خاموش کند ,  استفاده از این آپشن باعث می شود تا دیگر نیازی نباشد که راننده به صورت دستی چراغ ماشین را روشن و خاموش کند .

شایان ذکر است که این سیستم تنها می تواند چراغ های اصلی جلو نور پایین و چراغ های کوچک را روشن و خاموش کند و تغییر حالت چراغ ها به نور بالا و یا استفاده از چراغ های مه شکن باید به صورت دستی انجام شود.

اهمیت اتولایت یا سنسور نور عقب

هنگام رانندگی در جاده آن هم اوایل غروب خورشید یا رانندگی در روزهای بارانی می توان به اهمیت اتولایت یا سنسور نور پی برد به این دلیل که اکثر رانندگان تا هنگامی که هوا کاملا تاریک نشود یا هنگام سپیده دم , چراغ های ماشین ر ا روشن نمی کنند و یا تصور می کنند که با روشن کردن چراغ خودرو قبل از تاریکی کامل هوا طول عمر باتری و دینام کم می شود اما این تصور اشتباه است زیرا این کار تأثیر زیادی روی عمر باتری و دینام ندارد .

خدمات فروش و نصب آپشن های جک j4 در محل

جنبه  ایمنی و رفاهی در تاریکی :

 استفاده از سنسور نور جنبه امینتی دارد و باعث شده تا  هنگامی که به اصطلاح هوا گرگ و میش می شود مانند سپیده دم یا اوایل غروب خودرو ,  در جاده توسط دیگر رانندگان تشخیص داده شده و تصادف رخ ندهد .

مانع از خراب شدن و اتمام باتری :

خاموش و روشن شدن اتومانیک چراغ ها در رانندگی آن هم در جاهای تاریک مانند تونل ها باعث افزایش تمرکز راننده و آسایش بیشتر او می شود در خودروهایی که سیستم هشدار دهنده ندارند دیده می شود که راننده پس از ورود به تونل های متعدد چراغ خودرو را روشن و پس از خروج ممکن است فراموش کند آن را خاموش کند  بنابراین در طول روز چراغ ها روشن مانده و فشار زیادی به باتری و دینام وارد می شود یا ممکن است پس از پارک ماشین فرد فراموش کند که چراغ روشن را خاموش کند و پس از باز گشت متوجه خالی شدن باتری می شود با وجود سنسور نور خودکار چنین مشکلاتی رخ نمی دهد .

دیده شدن بهتر خودرو در شرایط جوی نامساعد :

استفاده از سنسور نور خودکار تنها مختص به تاریکی هوا نیست ,اگر هنگام تاریکی هوا از طرفی شرایط جوی هم مساعد نباشد باعث کاهش دید راننده به میزان قابل توجهی می شود در صورت مجهز بودن خودرو به این سیستم باعث می شود خودرو توسط راننده های دیگر بهتر دیده شود و احتمال بروز حوادث نیز کاهش یابد .

مانع از جریمه شدن :

گاهی اوقات پیش می آید که راننده فراموش می کند چراغ های ماشین را روشن کند و این خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی بوده و باعث جریمه شدن وی می شود و به کمک استفاده از آپشن اتولایت این مشکل پیش نمی آید .

معایب اتولایت چیست ؟

به اهمیت اتولایت یا سنسور نور اشاره کردیم در رابطه با ایرادات آن باید گفت , اتولایت به خودی خود عیبی ندارد اما انتخاب نوع بی کیفیت این محصول ممکن است باعث شود که دستگاه عملکرد مناسبی نداشته باشد همچنین قرار گرفتن آن در جای نامناسب نیز موجب می شود که اطلاعات درستی از محیط دریافت نکرده  و دستورات اشتباهی صار کند همچنین حساسیت بیش از حد این سیستم را نیز می توان در برخی خودروها نکته منفی در نظر گرفت گاهی نور به قدری کافی است که نیازی به روشن کردن چراغ نیست .

سنسور نور خودرو چگونه کار می کند ؟

محور قرار گیری سنسور نور خودکار ماشین  تأثیر مستقیمی در بهبود عملکرد آن دارد این سیستم را می توان در پشت آینه مرکزی کابین و جلو داشبورد و نزدیک ترین مکان به شیشه جلو قرار داد .

مهم ترین بخش سنسور نور خودکار ماشین یک سنسور فتوالکترونیک بوده که به تغییر نور در محیط واکنش نشان می دهد و دستورات لازم را به چراغ های خودرو ارسال می کند در صورتی که سنسور تشخیص دهد که نور به قدری کم است که بر دید راننده تأثیر منفی می گذارد چراغ های جلو را روشن می کند همچنین این سنسور شرایط بد آب و هوایی مانند مه , کولاک و… را نیز می تواند تشخیص دهد .

نحوه استفاده از اتولایت ماشین

برای استفاده از اتولایت خودرو تنها کافی است که سلکتور خاموش و روشن چراغ های خودرو را روی حالت Auto قرار دهید تا سنسور فعال شود البته در برخی خودروها حالت Auto روی سلکتور چراغ ها قرار نگرفته و به صورت دکمه ای جداگانه که در سمت چپ داشبورد وجود دارد .

فروش اینترنتی آپشن و لوازم ساینا
دیدگاه‌های کاربران

اهمیت اتو لایت یا سنسور نور در خودرو

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد