۰۲۱۷۷۴۷۹۹۴۳

نحوه عملکرد کیسه هوا در خودرو

نحوه عملکرد کیسه هوا

نحوه عملکرد کیسه هوا در خودرو

نحوه عملکرد کیسه هوا

پس از کمربندهای ایمنی دومین وسیله ای که برای ارتقاء ایمنی خودرو مورد استفاده قرار گرفتند ایربگ است , کیسه هوای خودرو یا ایربگ بالشتی اضطراری بوده که هنگام تصادف پر از باد می شود و مانند محافظ بین سر نشین و خودرو قرار میگیرد و در هنگام حوادث مانع از آسیب رسیدن به سرنشینان می شود , در ادامه به بررسی نحوه عملکرد کیسه هوا  بیشتر می پردازیم .

  • انواع کیسه هوای خودرو
  • نحوه عملکرد کیسه هوا چگونه است ؟
  • چرا کیسه هوا عمل نمی کند ؟
  • آیا هنگام ساکن بودن خودرو ایربگ عمل می کند ؟
لیست قیمت آپشن ها و لوازم کوییک

انواع کیسه هوای خودرو

کیسه هوا و راننده :

این نوع ایربگ در داشبورد خودرو و غربیلک فرمان قرار میگیرد و بسیار استفاده از آن حائز اهمیت بوده زیرا بیشتر تصادفات در جلو رخ می دهد , کیسه هوا و راننده برای حفاظت از سرنشین و راننده ساخته شده و از برخورد سرو بدن راننده و سرنشین به خودرو جلوگیری می کند .

کیسه هوای جانبی :

این کیسه هوا برای محافظت از سرنشینان ساخته شده و طراحی آن از بغل است .

کیسه هوای میانی :

هنگام تصادف ممکن است راننده و سرنشین جلو به هم برخورد کنند و کتف آنها آسیب ببیند استفاده از این کیسه این آسیب ها را کاهش می دهد .

کیسه هوای زانویی :

این نوع کیسه برای آسیب ندیدن پاهای راننده تعبیه شده و زیر فرمان قرار میگیرد .

ایربگ پرده ای عقب :

این نوع کیسه هوا برای سرنشینان عقب طراحی شده است .

کیسه هوای درون کمربندی :

این ایربگ ابعاد کوچکی دارد و درون کمربند قرار میگیرد و باعث می شود تا هنگام تصادف بدن از کمربند آسیب نبیند.

نحوه عملکرد کیسه هوا چگونه است ؟

شاید از خود بپرسید که کیسه هوا چگونه کار می کند ؟ باید گفت ایربگ یک کیسه پلیمری نازک بوده که به صورت فشرده در محفظه مخصوص نگهداری می شود در لایه های این کیسه از پودر نشاسته ذرت  و پودر تالک سفید رنگ برای جلوگیری از چسبندگی کیسه هوا استفاده شده است .

 نحوه عملکرد کیسه هوا  بدین شکل است که دو سنسور الکترومکانیکی موجود در قسمت جلویی خودرو هنگام برخورد شدید اطلاعات را به دستگاه کنترل مرکزی ارسال می کند سنسور زمان باز شدن ایربگ را مشخص می کند ( زمانی که نیروی با یک دیوار آجری با سرعت ۱۲-۲۴ کیلومتر باشد) این اطلاعات ممکن است از یک یا دو حسگر ارسال شود , کامپیوتر خودرو توسط ارسال سیگنالی مخصوص مدار پر شده خازنی جرقه زن محفظه ایربگ را فعال و نیتروژن حاصل از احتراق سوخت محفظه به سرعت کیسه را با نیروی قابل توجهی پر می کند در ادامه کیسه پر شده با شتاب از محفظه خود خارج شده و در کسری از ثانیه پر می شود همزمان دستگاه کنترل کمربندهای ایمنی و پیش کشنده را سفت کرده و راننده رو سرنشینان را به صندلی می چسباند و مانع از پرت شدن سرنشین و راننده به جلو می شود در ادامه هوای درون کیسه از سوراخ های ریز آن خارج می شود و افراد می توانند پیاده شوند اگر کیسه به موقع خالی نشود سر بعد از برخورد به شدت به عقب هل داده می شود و آسیب می بیند .

 از ترکیبات شیمیایی مانند آزید سدیم ( NaN3 ) برای پر شدن کیسه هوای سرنشین استفاده می شود آزید سدیم فشار را با سرعت نسبتا زیادی افزایش و کیسه به سرعت پر می شود (شایان ذکر است که سدیم آزید ماده ای سمی است که به سدیم و نیتروژن تجزیه می شود این موضوع نیز باعث شده تا محققان به دنبال جایگزینی برای آن باشند )  گفته می شود خروج ایربگ ها به شدتی است که می تواند منجر به سوت کشیدن گوش شود اما با این حال ایمنی راننده و سرنشینان را تأمین کند .

خرید آنلاین لوازم ساینا معمولی ، پلاس و اتوماتیک

توجه به چند نکته باعث کاهش آسیب هنگام باز شدن ایربگ می شود از جمله :

  • ایربگ باید حدود ۲۵ سانتی متر فاصله با سرنشین داشته باشد در صورت کمتر بودن این فاصله صندلی را کمی به عقب هدایت کنید .
  • تنظیمات ایربگ مطابق با استاندارد کارخانه باشد .
  • کودکان خردسال را در جلو قرار ندهید .
  • هنگام رانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید.

چرا کیسه هوا عمل نمی کند ؟

به نحوه علکرد کیسه هوا اشاره کردیم اما این سیستم نیز ممکن است مانند دیگر تکنولوژی ها دچار مشکل و معظلاتی شوند یکی از این مشکلات عمل نکردن آن در مواقع خطر است یکی از علت عمل نکردن آنها نرسیدن فرمان فعال سازی به آنهاست به عنوان مثال در صورت وجود قطعی در سیم اسپیرال یا Flat دستور فعال شدن ایربگ راننده به آن تحویل نمی شود و کیسه هوا نیز عمل نمی کند اگر یکی از ایربگ ها عمل نکنند و بقیه ایربگ ها عملکرد درستی داشته باشند مشخص می شود که مشکل از این قسمت است از دیگر علت کار نکردن کیسه هوا نصب نادرست و خالی بودن ایربگ ها به خصوص اگر خودرو را دست دوم خریده باشید است .

آیا هنگام ساکن بودن خودرو ایربگ عمل می کند ؟

در برخی شرایط مانند هنگامی که خودرو روشن و پشت چراغ قرمز است در صورتی که تصادف شدیدی اتفاق افتد و سنسور کیسه هوا به اندازه کافی تحریک شود ممکن است ایربگ فعال شود ولی در صورتی که خودرو خاموش باشد کیسه هوا نیز فعال نمی شود شاید بپرسید در تصادف در عقب نیز ایربگ عمل می کند یا نه ؟ وقتی تصادف عقب رخ می دهد  میزان پرتاب شدن شما به جلو نسبت به دیگر برخوردها بسیار کمتر است و بدن بیشتر به سمت عقب پرت می شود بنابراین در این نوع تصادفات ایربگ خودرو جلو فعال نمی شود .

خرید اینترنتی لوازم جک j4
دیدگاه‌های کاربران

نحوه عملکرد کیسه هوا در خودرو

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد