علت بالا رفتن آمپر آب ماشین چیست ؟
علت جوش آوردن ماشین چیست ؟
جوش آوردن ماشین یا بالا رفتن دمای آب رادیاتور یکی از معضلاتی است که به راننده استرس وارد میکند و احساس میکنیم با رخ دادن این اتفاق موتور ماشین ما در خطر است . البته که اضطراب ما بی مورد نیست و با داغ شدن آب رادیاتور ماشین ممکن است بیشترین خسارت به سرسیلندر وارد شود . همراه مکانیک دیجی آپشن کار باشید با ۷ علت جوش آوردن ماشین و هر آنچه که باید درباره پیشگیری و رفع مشکل بدانید .
خرید آنلاین لوازم کوییک
چرا ماشین جوش می آورد ؟
عمده دلایل جوش آوردن ماشین شما عبارتند از :
- تنظیم نبودن موتور
- عمل نکردن درست ترموستات
- نقص فنی در فشنگی دمای آب
- عمل نکردن درست اتومات رله فن
- نقص فنی در واتر پمپ ماشین
- نشتی لوله کشی و رادیاتور
- کم آبی رادیاتور
۱. تنظیم نبودن موتور
قبل از هر کاری نگاهی به چک پشت کلیومتر کنید و یک دیاگ بزنید تا میزان درجه عملکرد سنسورها بررسی شود . تنظیم نبود موتور ماشین یکی از مهمترین علت جوش آوردن ماشین شماست . تایم موتور ، هوای ورودی ، ترک داشتن سیلندر ، کیفیت پایین روغن موتور ، عملکرد سنسورها و…. هر آنچه که به سرویس دوره ای موتور مربوط میشود میتواند در بالا رفتن دمای آب رادیاتور دخیل باشد .
پیشنهاد مکانیک : میانگین هر دو ماه یک بار دیاگ بزنید . شاید با یک ریست کردن توسط دیاگ ارورهای جزیی رفع شود و مشکل ساز نشوند و از خسارات احتمالی جلوگیری میشود .
۲. عمل نکردن صحیح ترموستات
ترموستات وظیفه دارد زمان گرم شدن موتور را کاهش دهد و به درجه استاندارد که میرسد (۷۵ یا ۸۳ )عمل میکند و آب پشت ترموستات که از رادیاتور جریان دارد به گردش در می آید . اگر ترموستات عمل نکند یا دیر عمل کند یا زمان کار آن در تکرار دفعات روی عدد استاندارد ۷۵ یا ۸۳ نباشد ( به اصطلاح یکی در میان کار کند ) موتور تحت فشار قرار میگیرد ومیتواند خود علت جوش آوردن ماشین باشد و از آنجایی که سنسور دما روی موتور ماشین قرار دارد درجه دمای محیط را به پشت کیلومتر ارسال میکند ، این در حالیست که آب پشت ترموستات به سمت رادیاتور میتواند دمای متعادل داشته باشد عمل عملکرد غیر استاندارد ترموستات موجب بالا رفتن دمای آب رادیاتور میشود .
پیشنهاد مکانیک : پیشنهاد میشود ترموستات را آخر بهار و اول زمستان عوض کنید و ترموستاتی که باز میکنید را به گریس آغشته کنید و نگه دارید که آسیب نبیند .
طرح های جدید روکش صندلی
۳. نقص فنی در فشنگی دمای آب
فشنگی (کله سبز یا کله سیاه ) دیگر علت جوش آوردن ماشین است و در صورتی که خراب باشد باید تعویض گردد . فشنگی دمای آب در ماشین های مختلف میتواند جایگاه متفاوتی داشته باشد . مثلا در موتور پژو فشنگی پشت موتور قرار دارد . فشنگی وظیفه دارد تا دمای محیط را به ایسیو ارسال کند و عملکرد رله فن ها و سیستم خنک کننده هماهنگ با سنسور عمل میکنند . ازین جهت اگر سنسور کار نکند یا بد کار کند با بالا رفتن دمای آب رادیاتور روبرو خواهیم شود . علت اینکه سنسور خراب میشود نیز جرم گرفتگی و رسوب فشنگی است .
پیشنهاد مکانیک : فشنگی آب میانگین سالی یک بار باید عوض شود . سعی کنید هر ساله نسبت به تعویض آن اقدام کنید .
۴. عمل نکردن درست اتومات رله فن
رله فن کار هماهنگی سازی و راه اندازی فن ها را به عهده دارد و با نقص فنی در حین کار کردن موتور میتواند علت جوش آوردن خودرو شما شود . در بیشتر ماشین ها دور کند و تند فن ها تعریف شده است که رله فن تعیین میکند کدام دور فن استارت بخورد . اگر رله فن به مشکل بخورد سیستم خنک کننده به کلی کم کار میشود یا از کار می افتد . با ایجاد اختلال در عملکرد فن یا فن ها ، بالا رفتن سریع دمای آب رادیاتور را شاهد خواهیم بود .
پیشنهاد مکانیک : رله فن در تماس با آب زود خراب میشوند آن را همیشه بپوشانید .
۵. نقص فنی در واتر پمپ ماشین
واتر پمپ وظیفه گردش آب در محفظه موتور و سیال ماشین را دارد . واتر پمپ اگر بد کار کند یا از کار بیفتد سریعا علائم خود را بروز میدهد . یکی از علائم آن نیز بالا رفتن دمای آب رادیاتور است .
پیشنهاد مکانیک : اگر میخواهید از جوش آوردن ماشین از سمت واتر پمپ (مخصوصا در تابستان ) در امان باشید حتما قبل از مسافرت خودرو را به مکانیک بسپارید تا چک کند .
قیمت روز قطعات تیبا
۶. نشتی آب
فرسودگی یا ضربه خوردن رادیاتو و لوله کسی سیال ، نشتی از قسمت فیتینگ ها و اتصالاتی مثل بست رادیاتور ، شیر تخلیه ، ترموستات و…. میتواند علت جوش آوردن ماشین شما باشد . هر کدام از این نشتی ها کم آبی را به همراه دارد و نداشتن آب کافی در موتور نیز موجب گرفتن هوا و در نهایت بالا رفتن دمای آب رادیاتور ماشین شما خواهد بود .
پیشنهاد مکانیک : هر از گاهی لوله پشت ترموستات را چک کنید که متورم نشده باشد ، شیر تخلیه و درب ترموستات را قبل هر مسافرتی بررسی کنید و در نهایت این را بدانید که بعد از ۲ یا ۳ سال لوله ها ممکن است دچار پوسیدگی شوند .اگر گذرتان به مکانیکی افتاد توسط مکانیک حتما لوله ها چک شوند .
۷. کم آبی رادیاتور
عواملی چون ترک خوردن سیلندر ، باز ماندن درب رادیاتور ، مشکلات سیستم خنک کننده و سنسورها و… کلی عوامل دیگر هستند که موجب کم شدن آب رادیاتور شما میشوند . بیشتر گزینه های بالا که موجب جوش آوردن ماشین میگردند ابتدا کم شدن آب رادیاتور به همراه دارند . پس به شما توصیه میکنیم :
- ضد یخ هر ساله شارژ شود
- از آب رادیاتور استفاده شود نه آب لوله کشی و….
- قبل از راه افتادن ماشین حتما درب رادیاتور را چک کنید
- اگر همه موارد بالا انجام شد اما متوجه کم شدن آب رادیاتور شدید حتما به مکانیک مراجعه نمایید .
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد